tisdag 24 augusti 2021

Foto vs. teckning

Många av mina kunder har ett favoritfoto som de vill ha avmålad, men jag ber alltid om att få se fotot innan. För även om jag naturligtvis kan påverka väldigt mycket och sällan slaviskt avbildar ett foto finns det ett antal fallgropar man kan gå i. Ett fint foto är inte samma sak som en fin målning. Här har jag försökt att fånga några aspekter som kan ställa till det.  

För patetiskt  

Vissa foton är vackra bara för att de upplevdes. De är endast breathtaking-vackra om man var där på plats när fotot togs. För sociala medier och reklam är fulla av samma typ av bilder som därmednblivit nötta. Vi har helt enkelt sett oss mätta på dem. Att måla en sådan bild brukar hamna i ”hötorgskonstfacket”. (På bilden är ombyggnaden av slussen)
 

Det personliga  

Denna bild är lite av samma sort som ovan. Den är tagen framför Jupiter-skulpturen i Obsan. Det är mina hemtrakter och jag både älskar Observatorielunden och skulpturen, samt Jupiter som är den coolaste planeten (för att inte tala om dess månar!). Bilden är personlig, inte minst eftersom det är jag på bilden! Men som målning skulle den bli mer patetisk än en solnedgång över Stockholm. (På bilden är som sagt jag framför Jupiter).
 

Kameralinsproblemet 

En klassisk typ av foto som jag ofta får av en kund är den som tagits med vidvinkel kamera. Vi är så vana att se den typen av foton att vi inte reagerar på hur förvridet ansiktsdragen är, men att teckna av en sådan bild kan vara svårt. Vilka avstånd ska man ta hänsyn till? Vilka är bara förvridna? Jag har dock gjort en sådan teckning - det kan bli lite kul just för att man känner igen fenomenet. Men vanligtvis blir nog de flesta kunderna besvikna om jag skulle slaviskt följa fotot. (På bilden står min vän Henrik och jag).
Coola foton  

Coola foton är coola för att de är just foton - inte målningar. För att man lyckades fånga något med kameran som inte är så lätt att fånga. Det kan vara ljuset som i denna bild. Den blir lite abstrakt, nästan som en målning. Men på en målning är det inte lika speciellt eftersom det inte är lika ovanligt eller svårt att fånga. (På bilden är Amanda i en korridor på Bomans hotell).
 

Verkligheten kan vara ”overklig”  

Jag har överrörliga armar som jag kan vrida nästan 360°, vilket är ett typexempel på tillfällen man måste tolka verkligheten. Skulle jag slaviskt följa bilden skulle ingen tro att det var korrekt tecknat. Ett annat exempel kan man se i detta foto på min systerdotter Frida. Hon står i vattnet som bryter ljuset och ger en illusion av att hon nästan helt saknar ben eller åtminstone har världens kortaste ben. Skulle jag teckna detta skulle det se helt galet ut. (På bilden är som sagt min systerdotter Frida).
 

Kvalitén 

Jag tog dessa två bilder för att teckna av dem. När jag tog ett bad och tittade upp i speglarna i taket såg jag (som jag ofta gör) en cool möjlig målning. Men med det svåra motivet, svåra vinklar och abstrakta karaktär skulle jag behöva mycket bättre kvalitet på själv fotot för att känna mig bekväm med att teckna eller måla av det. (Badkarsbilder på Bomans hotell).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar