onsdag 27 juni 2018

Amandas rum

Idag slutförde jag (nästan) den nya målningen på Amanda i hennes rum på Bomans. Det är alltid lite nervöst och svårare att måla direkt på väggen än på en duk. Dels för att en duk är anpassad för linolja, vilket inte en vägg är, färgen suger lite olika och krånglar lite. det är också alltid en viss oro att färgen inte ska hinna torka innan de första gästerna kommer. Jag har ganska bra koll på vilka pigment och vilka oljor jag bör använda och jag försöker alltid måla tunt för att påskynda torktiden, men ibland måste jag ändå chansa lite för slutresultatets skull. Så det finns många orosmoment och det finns alltid en period när jag helt tappar tron på vad jag gör. Vilket är normalt, många konstnärer talar om den fula fasen i målandet, men när man måste bli klar, vilket man måste när man är i ett rum, så tycks alltid den fula fasen dröja sig kvar ovanligt länge. Detta är nackdelen med att måla direkt på väggen, fördelen är att man får så mycket härligt besök!

Amandas rum på Bomans


Amanda och Mike gör mig sällskap när jag äter lunch
Anna, Birgitta och sötaste lilla Olivia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar