tisdag 3 augusti 2021

Min Gröna Vinbok Del XII

Jag var på min första resa sedan pandemin. Min syster och hennes familj har ett litet hus i Provence dit jag åkte. Rosé dominerade förstås.
Vi provade också annat när vi besökte de olika vingårdarna. Detta var ett rött, vin de pays, som vi åkte förbi på vägen hem från La Bastide Blanche (Bandol). Det låg i ett annat distrikt (Corteaux Varois).
En kväll var min systers svägerska och svåger över och de bjöd på ett fantastiskt vin från Bourgogne.
Utanför en by uppe I bergen ligger ett gammalt slott som gör sitt eget vin. Gården ägs av en svensk kvinna. Där provade vi vitt, rosé och rött.
Vi drack en muscadet som jag inte fann någon information om alls.
Sista vingården vi besökte låg i Provence minsta appellation, Bellet AOC. Det låg högst uppe på ett berg. De är kända för sina vita viner gjorda på Rolle.
Det var det sista bladet i min gröna vinbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar