onsdag 18 augusti 2021

Viridian

När jag påbörjade denna målning bestämde mig för att använda en färg som jag i princip aldrig använder. Det är en stark, artificiell grön färg som legat i min målarlåda i åratal. Färgen heter smaragdgrön, eller Viridian på engelska. Den har färgnumret PG18 (pigment green 18). Namnet Viridian kommer från det latinska ordet för grönt (Viridis). Normalt är denna färg mer blågrön men det är inte ovanligt att företag säljer en blandning av PG18 och gult (samt lite vitt) men under samma namn. Säkert delvis för att pigmentet är ganska dyrt och det är ett effektivt sätt att dra ner på kostnaden. Det är en sådan blandning som jag har använt här. Pigmentet är inte så gammalt (1860-talet) men fyllde då en viktig funktion som ett ljusäkta och ofarligt alternativ till Emerald green som innehöll arsenik och förgiftade folk via tapeter, kläder och möbeltyger. Denna variant förgiftar ingen, i alla fall inte bokstavligen. Och du, kära läsare, har du läst min blogg tidigare så vet du att det krävde mod av mig att hålla kvar vid denna kulör.
Linolja på duk ca 95x130 cm
Eftersom jag bor så litet så får tavlorna hänga på tork ovanför min säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar