söndag 6 september 2020

Ord

 Jag samlar på ord. Jag har ett dokument där jag skriver ner ord jag tycker om. Inte bara för vad de betyder utan även hur de smakar i munnen. Vissa ord är helt enkelt vackrare än andra. Och vissa ord kan kännas mer intressanta och mindre utnötta än andra. 

 

Ord är fascinerande. Jag har alltid tyckt om att skriva, men inte för att jag har en historia att berätta. Många har ju ”en bok” i huvudet eller kanske till och med i skrivbordslådan. Jag har ingen bok, ingen berättelse, men jag älskar ord och jag har ett behov av att uttrycka mig. 

 

Ord är inte bara vackra abstrakta ljud. De har makt över oss människor. Trots att ord uttalas under en sekund och sedan är de borta, hänger de sig kvar. Ord kan sprida värme och kärlek. Kan förvandla en människa. Jag har en vän som självklart alltid varit vacker – men aldrig så vacker som nu. Och all den skönheten, all den lycka och all den kraft hon har kommer till så stor del från ord. Vackra ord som berörde henne och gjorde henne vacker. 

 

Ord kan också vara mer våldsamma än ett slag i ansiktet. Jag har tränat kampkonst under många intensiva år. Jag har haltat fram med brutna tår, armar, nyckelben. Jag har varit blåslagen i ansiktet och på min kropp fler gånger än jag kan räkna. Och mestadels har den som gjort mig illa varit en kär träningskamrat som jag aldrig känt annat än värme för. Märkligt nog skulle jag snarare påstå att det många gånger förde mig närmare min träningskamrat. Det finns mycket att skriva beträffande detta, men för att inte tappa mitt ämne nöjer jag mig att konstatera att fysisk smärta kan till och med under rätt omständigheter föra människor närmre. Men ord… De kan skada oss. Till och med en främlings ord kan göra ont. Så mycket makt bär orden.

 

Och om man ger vackra ord, men inte får tillbaka. Om man bekänner sin kärlek men inte får tillbaka, eller ger en bekräftelse utan att få tillbaka, kan maktbalansen mellan två människor sättas ur balans. Ord har så mycket makt. 


Och ändå. Det är bara ord! Vi skulle ju rent teoretiskt kunna ljuga. Men till och med då har ord sådan makt att få är kapabla att ljuga. 

 

Ord kan också lyfta tanken, få den att sväva. Ord kan utmana den verklighet vi lever i, exaltera och reta både fantasin och intellektet. Ord gör det abstrakta begripligt och hjälper oss att hålla kvar tankar och insikter.  

 

Och är orden vackra fyller de hela hjärtat. 


Blyertsteckning


I min bild för dagen ville jag ge en gammal utnött fras från en gammal välkänd låt en ny innebörd. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar