torsdag 3 september 2020

Min Blåa Vinbok Del XII

Nu tog min skissbok slut. Jag har tecknat på det sista bladet. Min vän Gabriella, min käraste i hela världen Amanda och jag satt på Eataly en kväll och drack en Barolo tillsammans. Det kändes så rätt att avsluta min bok som dominerats av italienska viner med en Barolo. För Barolo är det italienska vin som jag tyckt bäst om hitintills.

På Bomans hotell, där jag jobbar med lite allt möjligt, får jag ibland chansen att prova olika viner. Här är en Cabernet Sauvignon från Napa Valley. Jag upplevde mestadels svarta vinbär i smaken. Men jag provade också bara en mun så jag är inte säker på att det är en rättvis bedömning.

Napa Valley

En rosé som vi hade i hamnkrogen på Bomans. En av lokalerna på Bomans kallar vi hamnmagasinet, och den har utnyttjas till en mängd olika saker under åren. Där har Porsche sina bilar, där har det varit butik, utställning och i år lunchrestaurang. Jag, Amanda och Fredrik (my winemaster) drack denna en supervarm dag innan jag tog bussen hem till stan. Fredrik beskrev denna rosé som den ultimata rosén. 

En rosé
Förutom Barolo brukar jag ofta uppskatta viner från Chianti Classico. Denna imponerade dock inte så mycket på mig. 

Chianti classico
Jag fick lite smak för bubblor och var lite nyfiken på crémant. Jag planerar ju att snart lämna Italien och gå vidare till Frankrike. Jag har några vita italienska viner som jag känner att jag måste ha provat innan det är dags, men jag är så otaggad! Jag gillar inte vita viner, men lustigt nog går det bra om de är mousserande. Så jag tjuvstartade med några franska bubblor. Först en crémant från Bourgogne. Jag och min supercoola och sjukt roliga systerdotter drack denna en härlig kväll med mycket skratt och allvar. 

Crémant
Hur det kom sig att jag drack en cava kan jag inte minnas, men jag gillar inte cava. Nu har jag i och för sig provat väldigt få så jag borde inte uttala mig! En dag ska jag ju gå över till Spanien och då ska jag ge cava en ärlig chans.
Cava

Det tycktes som säkrare kort att gå över på en annan crémant. Denna gång en från Loiredalen. 
Crémant
och sen ytterligare en crémant från Bourgogne. Denna gång en rosé. Det låter alltid mycket godare när man beskriver en rosé än vad jag faktiskt tycker att det är. 

Mousserande rosé 
Ett måste för mig var att prova var denna Soave, en recioto från Venetien. Jag drog mig lite eftersom den har alla smaker som jag har svårt för, särskilt honung. Först tyckte jag dock att den var rätt god, men sen kom mycket riktigt honungsmaken fram. Men det är en klassiker så jag var ändå tvungen att prova, och min vän Susanne tycktes uppskatta den så slutet bra, allting bra.

Soave

Istället drack jag glatt ännu en crémant. Denna är från Alsace.
Crémant
Och mitt sista blad fick som sagt bli en Barolo. En rosdoftande ljuvlig barolo. I underbart sällskap efter en härlig dag. Kan livet bli bättre?


Barolo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar