lördag 11 augusti 2018

Att fota inför målning

Jag tecknar och målar nästan alltid av från foton. Någon enstaka gång skissar jag på plats. Det händer att jag inte använder någon förebild alls, föresatt att det inte är en komplicerad bild, men helst arbetar jag dock från foton. Det är bekvämt och enkelt både för mig och modellen. 

Jag har en ofantlig tur att ha så många som ställer upp som modeller. Jag tycks vara omgiven av vackra människor med tålamod och skicklighet – för att posera är inte lätt. En modell jag inte fotat tidigare men tecknat av flertal gånger (från hennes egna bilder; hon är nämligen en skicklig fotograf) är Ida. Idag var första gången jag fotade henne och hennes pojkvän Yoda. Vi gick runt Gripsholm (i duggregnet) och letade efter vackra platser att använda. Både Ida och Yoda är underbara modeller och jag tänkte visa några bilder från dagen. Någon av dessa ska snart bli en teckning eller målning, men min process från foto till vad det faktiskt ska bli är inte klar ännu, men igång! 

Stort tack för idag Ida och Yoda! Ni var helt fantastiska modeller! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar