onsdag 12 augusti 2020

Att fota sig själv

För ett år sedan jag gjorde jag mitt första självporträtt. Sort of. 

Min senaste blyertsteckning, tecknad innan och efter jobbet. Jag gjorde precis klart den nu.
Och om en kvart börjar jag mitt pass. 

Jag hade använt mig själv tidigare när jag behövde en kropp och inte hade någon jag vågade fråga, så jag hade vana att ställa upp kameran med självutlösare. Men för ett år sedan kom jag på att jag även kunde använda mig själv till färdiga bilder. Visserligen ser jag det fort farande inte som direkta porträtt. Jag avser inte att göra en avbildning av mig själv, men de flesta kan nog se vem som stod modell. Faktum är att även innan, när jag använde mig själv strikt för att fånga en kropp i rörelse kunde mina nära se direkt vem det var. Så som denna bild. Trots att det inte finns några detaljer.

En bild jag gjorde för två år sedan, där jag använde mig själv som modell.
Min vän Kristin såg ögonblickligen att det var jag. 

Fördelen med att använda mig själv är att jag självklart vet exakt vad jag vill ha. Vad jag vill förmedla. Nackdelen är att det är tidsödande. Att ställa upp kameran, upptäcka att jag är ur fokus, eller bara med på halva bilden. 

Bild jag tog på mig själv igår, men det blev inga fötter med,
vilket var synd eftersom jag gillar bilden.
Jag har länge velat göra något med spegelskrivbordet i detta rum.
Efter ett tiotal försök fick jag tillslut denna bild, som kanske kan användas till en bild.
Men jag ville få med mer i spegel bakom. Det var ju egentligen huvudsyftet.
Även om jag själv är tillgänglig och alltid ställer upp, och har därför använt mig själv en hel del under detta år, så har jag så många i min omgivning som aldrig säger nej. Fördelen med att fota någon annan är ju att jag kan ta fler bilder på kortare tid och se till att de både är placerade centralt och i fokus. Och inte minst när man som nu, försöker få med en spegelbild. Dessutom är många av dem så vana att bli fotade att de vet ganska väl vad jag vill ha. Speciellt min Amanda. Jag har tecknat och målat henne sen hon var en bebis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar