torsdag 9 april 2020

Orientalism

Andelen bilder jag gör i gråskala är övervägande och även när jag använder färg är de ofta mycket sparsamt. Inte så sällan domineras bilden av endast en färg eller möjligen två. Även när jag använder färg är de ofta nedtonade och dämpade färger. Jag har en förkärlek för jordfärger. 

Jag har många gånger försökt att utmana mig till att våga använda kraftfullare färger. Ofta genom att använda läran om kompletterande färger. Ibland fegar jag ur mot slutet och tonar ner färgen, och ibland tror jag mig vara mer färgglad än vad jag är J

I denna tavla, en akvarell som ingår i en serie av målningar med tema ”rokoko möter punken”, har jag trots att det tar emot, nästan överdrivet med färgstyrkan. Jag valde också den svåraste kombinationen från CMYK färgläran. Enligt den äldre färgläran ska blått och orange vara kompletterande färger, men enligt CMYK är det blått och gult. Jag har alltid tyckt att det var en svår färgkombination. och i ärlighetens namn är jag lite tveksam till resultatet. 

Akvarell på papper från Fabriano Artistico

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar