tisdag 19 juni 2018

Alla borde ha en Amanda i sitt liv!

Vem Amanda är för mig är inte alltid så lätt att beskriva. Hennes bror (som betyder lika mycket för mig) är min gudson vilket underlättar en beskrivning av honom, men att förklara vem Amanda är kräver mer än ett ord. Jag har känt Amanda sedan hon var en liten bebis. Amanda (och Gustaf) var mycket hos mig under hela deras barndom och nu som vuxna finns de fortfarande i mitt liv. Amanda och jag pratar nästan varje dag. Hon är inte bara det närmaste en dotter jag har haft utan också en nära vän som jag pratar med om allt, inte minst mina bilder. Amanda är alltid engagerad i alla mina projekt. Vi bollar idéer och kan prata i timmar om dem. Amanda är också min alltid återkommande favoritmodell. Jag har målat och tecknat Amanda sedan hon föddes och jag gissar att jag har hundratals bilder bakom mig som föreställer Amanda. En av Amandas stora styrka som modell är inte bara att hon är så engagerad i allt jag gör utan också att hon har så ”många” Amanda att bjuda på. Hon kan vara en sensuell, kvinnlig Amanda, En androgyn, kaxig Amanda, hon bjuder på dramatiska poser och poser fulla av attityd. Hon har också en så skön humor. Här kommer några av mina favoritbilder på Amanda som jag målat under åren. Det är endast ett litet urval av allt jag gjort på henne dock! 

Färgpennor på papper 50x70 cm
Olja på duk (under plexiglas på en dörr)
Akvarell på papper 50x70 cm
Tusch och vatten på papper 

Olja på duk

Olja på duk

Olja på duk
Olja på duk (helfigur)
Blyerts på papper
Blyerts på papper
Blyerts på papper
Olja på duk (helfigur)
Tusch på papper

Jag har just nu tre projekt som jag arbetar på samtidigt. Till höger står en duk som jag har skissat upp ett porträtt som ska målas med olja. Till vänster står tre påbörjade botaniska målningar och i mitten står en förstudie på Amanda som ska målas direkt på väggen i Amandas egna rum på Bomans.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar