tisdag 28 april 2020

Min Blåa Vinbok Del II

De viner jag provat senaste tiden domineras av italienska viner eftersom jag bestämt mig att fokusera på ett land. Ett och annat vin från andra länder har dock nästlat sig in. 

Jag köper små flaskor när det är möjligt (även om jag vet att de är av sämre kvalité, men jag är ju inte på en nivå där jag kan känna skillnaden). Fördelen med att köpa små flaskor är att jag kan prova flera viner åt gången. Jag försöker hålla någorlunda samma förutsättningar på allt utom en faktor. Till exempel att låta vinet hålla ungefär samma kvalité och vara från ungefär samma tid men låta druvorna vara olika. 

Jag har förstås en liten önskelista som jag betar av vart eftersom. På den står just nu att prova Franciacorta, Barbaresco, Dolcetto, Recioto, Lambrusco.... oj oj, listan är visst längre än jag insåg 😳

Sangiovese 
Ett vitt vin som jag smakade av Susanne
Ett spanskt vin (tempranillo)
Ett australienska vin gjort på durif (petit sirah)
En ripasso
Ett portugisiskt vin
Ett vitt portvin
Ytterligare ett portvin
En Corvina (som jag inte alls tyckte om)
Jag har ju snöat in på italienskt
så en Nebbiolo från Langhe måste provas
Sangiovese från Chianti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar