fredag 10 april 2020

Vinboken del VII

Idag tecknade jag på det sista bladet i min guldiga vinbok. Jag har för närvarande tre olika böcker. Var och en behandlar olika aspekter på vinkunskap. Jag har en som handlar om vindistrikt. Just nu fokuserar jag på Italien. En annan bok handlar om druvor (den kan man läsa om här på bloggen) och den sista är en dokumentation över de viner jag provar. Den skissboken är nu fylld.

Allt som allt har jag provat 6 dessertviner, 27 mousserande viner (mestadels Champagne), 35 vita viner (mestadels provade under en sortimentsprovning) samt 61 röda viner.

Min nya anteckningsbok har 241sidor, så den bör väl räcka ett tag?

Här är de jag provat (min mor påpekar att jag inte bör använda ordet druckit, utan hellre ska använda ordet provat, och det är väl bäst att göra som hon säger 😀) under mars och april.

Min kära guldiga vinbok
Honungssmakande dessertvin,
min smak är inte tillräckligt utvecklad för att förstå! 
Bubblor :-)
Prosecco
En av de få crémant jag smakat
Mer Prosecco
Det blir inte så mycket vitt vin för min del,
men ett nytt fick jag i alla fall prova
Ett vin jag ville prova eftersom jag just nu
snöat in på italienska viner
En Amarone måste provas. 
Också ett måste att prova. Men jag tyckte inte om doften. 
Jag tror vinet var för gammalt!
mmmmmm...
Var tvunget att prova en GSM, efter att ha läst om den.
Italienskt eller inte :-) 
man får vad man betalar för?
Tror vinet stått lite för länge,
eller också var smaken för avancerad för mig?.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar