torsdag 13 juni 2019

Students of goju ryu

Jag har gått igenom en massa gamla teckningar och hittade denna som säkert är omkring tio år gammal. När jag gjorde den var jag rätt missnöjd med den, men även om jag kan tycka att den är lite stel så tycker jag också att den är lite rolig. Tanken var att illustrera alla olika moment som vår träning innefattar. På vänster sida av kanji: tryckpunkter (kyusho), vad vi kallar goshin kumite (typ av fighting på närmre håll med slag- och grepptekniker) , shiaikumite (fighting),  goshin (självförsvarstekniker), ju kumite (en kumite form), mushimi di (chi sao), kata sanchin (andningskata), jostav, ne waza (markkamp), bokken (träsvärd). Kanji som betyder goju ryu. På höger sida: bostav (lång stav), kihon i parform (grundtekniker), nage waza (kasttekniker), kata, kumite form som vi kallar go kumite (utförs med skydd), sai (treuddsvapen i stål).

Idag hade jag lagt till shime waza (strykningar), ledmanipulationer (kansetsu waza) samt fler kobudo vapen.


Goju ryu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar