måndag 10 juni 2019

Ritbok eller skissbok?

Jag älskar skissböcker. Jag använder dem både som riktiga skissböcker, dvs en bok att göra enkla skisser, som inte är menade som färdiga bilder, men också som en bok med avsikt att varje bild ska vara så fin som möjligt. Det är dock lite läskigt, för det har aldrig hänt att jag gör en hel bok full av teckningar som jag är nöjd med. När man skissar kommer man undan, allt kan inte vara fint och ska inte vara fint, men när man vill göra en fin skissbok , eller som det kanske i det fallet borde kallas ritbok, känns varje misslyckade svårt. Man bläddrar igenom boken och passerar bilder som bara inte håller måttet.

I denna ritbok, en superfin bok i läder, som jag köpte för några år sedan, har jag ännu inte hunnit teckna så mycket, men den har blivit liggande länge och jag är osäker på om jag kommer att fullfölja den. Så här ser den ut hitintills.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar