söndag 9 juni 2019

Bomans i mitt hjärta

Första gången jag klev in på Bomans hotell i trosa var tidigt 90-tal. Jag minns de lutande golven och trasmattorna på golvet. Baren som var fylld av gosedjur och korgar i taket. Bland de första målningarna jag gjorde på Bomans var porträtt av Trosaprofiler som jag målade på dörrarna i det som nu kallas ”30 korridoren”.  Sedan dess har Kristin Boman (som äger Bomans) och jag målat dörrarna svarta och jag har skrivit dörrnumren i guld. Jag är inte från Trosa, så när jag målade dessa var jag tvungen att göra en del efterforskning. Målaruppdragen har sedan dess varit oändligt många. Inte bara dekorationer på väggar, dörrar och tak, utan även annat som placeringskort, menyer, illustrationer mm. Jag och Birgitta (och senare även Kristin) gjorde också många utställningar. Varje jul hade vi ett nytt tema. Vi använde den stora festsalen på övervåningen som vår utställningslokal. Första året var temat gamla jultraditioner, andra året dukade bord genom tiderna. Sedan flyter alla projekt ihop, svårt att minnas alla och svårt att minnas vilka år. Jag har hunnit måla om många rum, korridorer och festlokaler. Kristin har ständigt nya idéer och jag har lyckan att ofta involveras i dessa. Så mycket lycka jag har fått genom Bomans. Så mycket Bomans har "tvingat" mig att utvecklas genom att ständigt låta mig möta nya utmaningar. Jag har sällan, om någonsin gjort samma sak två gånger på Bomans. 

Mittuppslag från en gammal broschyr 
Trosa profiler på dörrarna i "30 korridoren"




















Gammal bild från första årets utställning. 
Bild från andra årets utställning, jag är utklädd i 1700-tals kläder 
Tavla jag gjorde för Bomans och Stadshotellet inför en mässa
Det har blivit många takmålningar på Bomans
Inte så sällan involveras vaktmästaren i våra projekt. 

Så här såg entrén ut några år




och min Amanda har alltid varit med mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar