tisdag 18 juni 2019

Kraften hos musik

Jag har ofta väldigt intensiva musikperioder. En artist, en genre eller bara en ihopsatt spellista dominerar allt mitt musikintag under en period. Jag hungrar efter just de aktuella låtarna och om jag inte spelar dem så spelas de i mitt huvud. I James Joyces Odysseus beskrivs betydelsen av förnimmelser; hur en smak eller doft kan väcka minnen. En styrka med mina tidigare intensiva musikperioder som jag konstigt nog inte använt förrän nu är att gå tillbaka till musik som man älskade under en period och dra nytta av hur man kände då. Jag hade en stor Kate Bush (framför allt hennes LP ”The Dreaming”) period för några år sedan (visserligen lyssnade jag på henne när hon var aktuell också) men nu förknippar jag hennes musik helt med en tid i mitt liv när jag var väldigt kreativ. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar