fredag 8 maj 2015

Porträtt gjort med färgpennor


Jag färdigställde detta porträtt igår. Jag använde mestadels Caran d´ache Luminance vaxbaserade pennor. Det är praktiskt att plocka fram Caran d´ache eftersom alla deras pennor är ljusäkta. Nästan alla andra fabrikat måste man ta reda på (eller i vissa fall titta på själva pennan) innan man använder en viss penna för att försäkra sig om att de verkligen är ljusäkta.  

De är också lätta att ”blända” med, alltså låta flera färger blandas och skapa en ny. Jag upptäckte dock ett problem med Caran d´ache. Jag har alltid upplevt dem som lite smuliga, men det var först nu när jag tecknade ett porträtt på någon som har så pass ljus hy och ljust hår som jag insåg vidden av problemet. Smulorna la sig och fastnade på huden och i håret där de såg ut som mörka fläckar. Smulorna satt dessutom fast. När jag väl hade fått bort dem så gick jag istället över till att använda mina Faber-Castell Polychromos. Missförstå mig inte nu, jag älskar fortfarande mina Luminance, men jag kommer nog att använda dem mer sparsamt när jag gör barnporträtt. 

Pappret jag använde var Fabriano Accademia 200 g, det är syrafritt och arkivbeständigt. Jag föredrar papper med lite grain, särskilt när jag använder Luminance.

Porträtt (Caran d áche Luminance och Faber-Castell Polychromos på Fabriano papper)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar