fredag 22 maj 2015

Oljemålningar med Old Holland och Rembrandt

Jag har målat två nya tavlor till Bomans festlokal. De föreställer ett vildsvin i pråliga kläder och en hjort i krinolin.

Här är en länk till Bomans nya hemsida: Bomans.se
Kristin Boman var så snäll och skrev en artikel om mig där också: http://bomans.se/karin-hedenvind/

Tavla nummer ett på tork i min ateljé
Tavla nummer två på tork i hallen


























Dessa tavlor är målade på linneduk (och ska beskäras när de spänns upp). De är målade med mestadels med old Hollands oljefärg, men jag har också använt lite Rembrandts oljefärg. När jag blandade dessa två märken insåg jag hur stor skillnad det faktiskt är dem. Jag använde Rembrandts mörkbruna färg som heter Asphalt för att dryga ut bakgrunden, men insåg att jag behöver använda mer färg av en Rembrandt för att täcka en yta som jag med Old Holland täcker med hälften så mycket färg. Rembrandt har också en annan konsistens som inte är lika lätt att arbeta med. Dock har jag en speciell relation till rembrandts Asphalt.

För säkert tjugo år sedan (om inte mer) möte jag färgen asfalt för första gången. Jag hade haft en del olika märken vid det lagen men alla saknar denna kulör i sitt utbud. Det var en välkänd konstnärinna i Trosa (Titti Gnosspelius) som introducerade mig för denna färg. Jag fick låna hennes tub (en Rembrandt) med mig hem. Jag vet inte hur stor del hennes inspirerande beskrivning av färgen gjorde, men jag var såld. Denna mörkbruna djupa färg med sin vackra underton gjorde ett enormt intryck på mig. Vad jag då inte visste var att färgen har en fascinerande historia. Den tillverkades en gång i tiden av mumier som maldes ner. Linnet som mumierna är insvepta i, innehöll asfalt.


Numera har jag endast fem Rembrandt, en gammal som har torkat ihop (och efter fotandet slängdes), de fyra återstående skiljer sig mycket åt. Jag har en transparent yellow medium och en coelin som båda är mycket oljiga - ni vet, när man får ut hälften i ren olja och hälften i en pigmentklump. Särskilt den gula är riktigt svår att blanda med andra färger. Jag har också asphalt (förstås) som är lika underbart vacker idag som då (om än inte lika hög kvalité som exempelvis Old Holland). Den koelinblåa är svår att få jämn (vilket man ofta vill ha en koelinblå som så ofta används till färgen på himmelen), den är också problematisk för den kan kännas torr men det är som om det inte finns bindemedel i färgen. Man kan dra fingrarna över duken och få ett blått pulver över fingrarna. Jag har också köpt deras transparent white som jag däremot är mer positiv till. Jag har tidigare använt zinkvit om jag vill använda en vit som glasering, men skillnaden är stor! Den innehåller säkert zinkvitt eftersom den dels har ett blått skimmer och dels tar lång tid att torka. I tavlan med hjorten använde jag den transparanta vita till hennes spetsar.

Rembrand oljefärger
Så här blev tavlorna inramade och på plats.
Vildsvin och hjort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar