torsdag 23 september 2021

Skissbok dedikerad till italienska viner

 

I början av 2020 bestämde jag mig för att strukturera upp mitt vinintresse. Många gav rådet att utgå ifrån en druva. Jag övervägde det och ser logik i det men valde ändå att följa ett annat råd. Att utgå ifrån ett land.Jag valde Italien. Det fanns en hel del nackdelar med att välja just Italien, men jag valde från hjärtat. Jag köpte en liten skissbok (från paper blanks) som jag antecknade i vart eftersom jag läste om område efter område. Det tog mig hela året att gå igenom hela Italien. Jag började från nordvästra Italien och arbetade mig ner. Jag googlar information från många olika källor, vilket ibland kan skapa frustration när de säger motsatta saker. Jag tittar på Youtube om området och dess druvor och inte så sällan även om dess kultur. Jag letar sedan på systembolaget efter viner från det specifika området för att prova. Det är förvånansvärt ofta som jag blir besviken på systembolaget. Jag minns när jag desperat ville prova Franciacorta och det enda systembolaget erbjöd (en enda flaska) var alldeles för dyr för mig. Det var då jag insåg att stans alla vinbarer är som en gudagåva. Där hittade jag min första Franciacorta. En del påpekar att det är dyrt att dricka vin på barer eftersom man kan få en hel flaska för samma pris som ett glas. Men jag nöjer mig mer än väl med ett glas och är mer intresserad av att få möjligheten att prova speciella drycker än att dricka mängder av en och samma. Vinbaren i fråga var förresten min favorit: Garage del Gusto. Gå dit nu! :-)  

Här följer några blad i från den boken.
Under 2020 hängde också en hemmagjord Italienkarta på min vägg (lite som en tonåring som har posters), där jag fyllde i område och dess viktigaste druvor vart eftersom jag läste om dem.
Detta var min första karta som jag sedan gav bort.
Jag hade också dessa två ”druvkartor” på väggen. De utgår ifrån systembolagets kategoriseringar av viner. Det är ett system med hundra fallgropar förstås (så som alla system har) men ger en överblick och en ordning som gör det lite lättare för hjärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar