onsdag 8 september 2021

Min Svarta Vinbok Del I

 

Jag har en ny skissbok för mina viner. Den är från paperblanks, och precis som alla paperblanks är den vansinnigt snygg, men själva pappret är egentligen inte särskilt lämpligt att teckna på i min mening. Det duger dock för detta ändamål eftersom avsikten endast är att dokumentera och lära mig mer om vin. Första sidan är en blanc de blancs champagne.
 

 

Det är uppenbart vilka viner jag gillar; jag helt enkelt dricker mer när det är gott. Och när det inte är gott blir glaset stående. Jag tömde glaset med Malbec från Argentina.
En försmak på något som kom att bli ett tema under period: ett italiensk mousserande vin från Alta Langa, Piemonte.
Två slarvigt tecknade champagner. :-)men det var en så varm sommar...
Capri Dues bakficka har bland de bästa pizzorna i stan, där drack vi en chianti.
På Dryck vinbar (Mariatorget) drack jag en crémant från Loire och sedan ett vin från Alsace som doftade tungt av honung. Det är den doften jag tycker är svårast av alla och upplevelser höjs inte av det ofiltrerade grumliga utseendet även om jag kognitivt vet att det är så vin borde vara.
Sen påbörjades perioden av mousserande viner från Alta Langa. De är gjorda på champagnemetoden och jag upplever jäst och citrus som de mest dominerande smakerna hos dem alla.
Dock en avstickare från Australien; en lättdrycken shiraz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar