fredag 10 september 2021

Blommor där Bjuda till Dans

När jag lär mig något nytt och när jag tränar är jag mycket systematisk. Och det har alltid varit min självbild; att jag är metodisk och förnuftsdriven. Men när jag målar och tecknar är det annorlunda. Jag har ingen metod som jag följer. Jag håller mig inte till knep som jag lärt mig. Det finns absolut ingenting som jag kan påstå att jag alltid gör. Vissa saker gör jag ofta, som till exempel skissar innan jag målar. Men jag har otaliga exempel när jag brutit det. En annan sak som jag oftast gör är att jag spär ut oljefärg i lite olja. När jag började denna målning fick jag dock för mig att avstå från det. De färger jag använder är av hög kvalité vilket bland annat innebär att de innehåller mer pigment än olja. De gör dem i sin tur trögflytande; och det är därför jag tagit som vana att spä ut färgen. När jag målat ett tag började jag irritera mig på mig själv för denna dumma idé - det tar så mycket längre tid att fördela färgen, få smidiga kanter och jämna stora ytor. Men jag hade bestämt mig - för om man inte provar vet man ju inte vad det innebär.
Oljemålning ca 105x120 cm

1 kommentar: