söndag 5 juli 2020

Min Blåa Vinbok Del VIII

Eftersom jag ibland jobbar i restaurangen på Bomans hotell har jag förmånen att få prova olika viner. Detta är en Chablis från Pascal Bouchard som legat delvis på ståltank och delvis på ekfat.

Chablis
Jag fick för mig att jag skulle uppskatta mousserande rosévin, och teoretiskt låter det så gott med smultronsmak - jag som älskar smultron och jordgubbar! Men ännu så länge uteblir kärleken. Det var dock kul att få prova en dryck från Trentino, en italienskt region som jag inte tidigare provat.
Mousserande rosé

Eftersom min vän Susanne fullkomligt älskar recioto så ville jag att vi skulle prova fler sorter. Den här är från Valpolicella Classico. Smaken är koncentrerad och kraftfull, mycket russin förstås och kraftig körsbärssmak. Det känns som att många italienska viner har körsbärstoner. 

Recioto

Jag jobbade i receptionen på Bomans hotell på midsommarafton, men kvällen spenderade jag med Kristin och några andra vänner. Vi drack detta fantastiska vin från Rhône. Inte så fylligt, snarare lite strävt. Ganska bärigt men också lite jordtoner som förde mina tankar till Baroloviner är de intryck jag minns från kvällen. Vi drack också en Rioja som kontrasterade kraftigt mot detta lite mer eleganta vin. Riojan har jag provat förr så den får inte vara med här.
Rhônevin
Detta är det andra av Petters viner som jag provat. En prosecco som jag och min vän Susanne drack i wasaparken en underbar sommarkväll. Jag upplevde smaker som päron och fläder. 

Prosecco

Jag är ju mån om att prova viner från hela Italien, inte bara från de stora vinregionerna Toscana, Piemonte och Venetien. Även i Abruzzerna tillverkas mycket vin även om de inte är lika kända och erkända. 
Montepulciano d´Abruzzo
Jag och två av mina systerdöttrar provade en för oss ny vinbar (Vina på Sofiagatan) där drack vi en Barbera. 

Barbera

Jag och Susanne firade hennes svartbältesgradering med lite mousserande vin från Venetien. Det var en otroligt varm och underbar kväll.

Mousserande vin
Det har blivit en del mousserande en tid. Detta är ett mousserande sött vin från Asti, gjort på muskatdruvan.
Muskat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar