tisdag 7 juli 2020

Min Blåa Vinbok Del IX

Att välja den väg jag valt är inte alltid lätt. Jag är förvisso inte så säker på att jag känner att ordet val är helt rätt, det känns som att jag är helt oförmögen att förstå världen utan att teckna den. Som om allt jag är med om måste på något sätt uttryckas via min penna. Men att välja att vilja lägga den största delen av min tid på att teckna och måla innebär en ekonomisk otrygghet. Jag måste delvis också arbeta med annat för att försäkra mig om att jag kan betala mina räkningar.

Jag halkade in i restaurangbranschen i början av detta år. Det är ett tungt jobb, dåligt betalt, sena kvällar/nätter och ganska långa resor gör att jag ibland ifrågasätter mitt förnuft. Men så kommer kvällar som denna. Min winemaster, Fredrik The Amazing, höll en kväll efter service en vinprovning för mig och en annan kollega. Jag hade kunnat sitta och lyssna precis hur länge som helst. Fredrik berättade om hur druvorna växer, om ekfat och ståltankar, om vinmakare och klimat.

Jag kan inte låta bli att tänka.Vin är ju bara en dryck. Till och med en dryck helt utan näring, och om något snarare är att betraktas som ett gift. Men vi människor låter sällan saker bara vara så enkla. Vi fyller det med mening, vi lägger ner så mycket tid och energi, lust och glädje i enkla förgängliga saker, så som vin. En flaska vin har en lång arbetsam process bakom sig, med åratal av erfarenhet av vinmakarna - som vi sedan dricker upp på en kväll. När jag tänker så fylls jag av hopp för mänskligheten. För vi är så mycket mer än bara varelser som försöker överleva och reproducera. Vi ger mening där meningen inte egentligen finns, vi förgyller det enkla.

Nåväl, denna kväll inleddes med vita viner. Många viner kommer från vingruppen, bland annat detta spanska vin med världens coolaste etikett som förändras när flaskan är kyld.

Albarino
Ett franskt vin gjort på sauvignon blanc.

Sauvignon Blanc

Pågrund av menyn på Bomans har Fredrik valt att ha ganska många Chardonnay på vinlistan. Här är tre från Bourgogne.
Bourgogne 
Bourgogne


Bourgogne

En Riesling, som smakade petroleum sådär som jag ofta upplever Riesling.

Riesling

Sen gick vi (äntligen) över till rött. Zinfandel från Kalifornien smakade nästan överdrivet mycket gelégodis. 

Zinfandel

Min favorit var denna Chianti.

Chianti classico
men även denna franska syrah var underbar. Jag älskade Fredriks beskrivning av vinet: det smakar blod! Det fick mig också att känna att det börjar bli dags att ta sig an Franska viner! 

Syrah
En pinot noir från Oregon.

Pinot noir

och avslutningsvis en rosé, från abruzzerna gjord på Montepulciano. 

Rosé 
Ett stort tack till Fredrik som gör livet och vinet så intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar