onsdag 24 juni 2020

Amandas rum på Bomans

Första gången jag målade detta rum var när det precis hade bygds 2007. Då var Amanda fjorton år. Jag målade hennes ansikte på motsvarande sätt (så att det täcker hela väggen). Hon hade blommor i håret och var bedårande söt. En målare som inte behärskade svenska så bra missförstod sitt uppdrag och målade över målningen. Kristin Boman ringde mig och berätta förtvivlat vad som hade hänt och bad mig komma och måla ett nytt. För några år sedan ville Amanda ha en uppdaterad version av sig själv (man kan läsa om det här på bloggen Amandas rum ). Det blev då en helfigur. Men Kristin tyckte det var synd att inte använda idé med ett jätteporträtt som täcker en hel vägg så därför har jag nu målat mitt fjärde porträtt av Amanda på samma plats, tretton år senare.

Amanda
Jätteporträtt på Bomans



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar