tisdag 9 juni 2020

Min Blåa Vinbok Del VI

Mitt val av metod för hur jag skulle attackera detta stora komplicerade ämne (jag pratar om vin förstås :-)  passar mig nog mycket bra. Att utgå ifrån ett land och hellre gå lite djupare innan jag går vidare till nästa passar min personlighet. Men att jag valde just Italien var kanske inte ett genislag. Italien bryter många mönster från andra länder. Här odlas det druvor i alla distrikt och många druvor är inhemska och används aldrig eller sällan i andra länder. Men Italien blev det. Vad jag då inte visste var att min favoritbar råkar vara en italiensk bar! Jag pratar förstås om Garage del Gusto! Där kan man beställa på hel eller halvglas från en gedigen vinlista. Och de är enormt kunniga och snälla. 

Garage del Gusto













Dessertviner är inte det lättaste att dricka, men de ligger tillsammans med att prova mer vitt vin på min "måste" lista. Här blev det en recioto. Mustigt, kraftfullt, mörka bär och koncentrerad smak. 

Recioto
Detta är en primitivo gjord på appassimentometoden som ger vinet russinkaraktär, lite likt en amarone. Susanne favoriserade detta vin. 

Primitivo
På morsdag bjöd min Amanda in mig, Kristin (hennes mamma) och Birgitta (hennes mormor). Vi drack först lite champagne, en blanc de blanc. 

Champagne 
Efter det tog vi ett glas vitt vin. Och jag åt sparris och löjrom för första gången i mitt liv! Jösses! Det är bara Kristin som kan få mig att äta nya saker! Men hon motiverade mig med att det skulle höja vinsmaken. Jag är dock inte tillräckligt erfaren för att kunna uppleva det. 

Veltliner
Vi avslutade kvällen med rött vin från Rioja. Fantastisk doft och när vinet fått stå en liten stund tog smaken fart. Det är första gången jag provar en Rioja så det var extra spännande. 

Rioja

Sen åkte jag till Värmland med min mor som ska stanna där över sommaren. Min syster, hennes man och hans föräldrar var redan på plats. Där drack vi först ett vin från Piemonte gjort på flertal druvor bland annat en som heter freisa som jag läst om men aldrig provat tidigare. 

Langhe
Min syster bad mig hålla en vinprovning på skoj. Jag valde tre viner. det första vinet var en Barolo. 

Barolo
Det andra vinet var en "supertoscanare" från Ornellaia. 

Supertoscanare

Och det sista vinet var en Amarone. 

Amarone
Jag hade förberett två lite större papper, en med en karta på Italien och de områdena som vi pratade om (samt deras system) och ett papper med en doft och smakcirkel och en färgskala. Lite fånigt seriöst, men jag kan ju inte låta bli. 

Smak och dofter
Karta över Italien 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar