torsdag 18 juni 2020

Spretigt bildskapande

Jag är ”spretig” i mitt bildskapande, och så har det alltid varit. Jag hoppar mellan olika material, motiv och stilar. Jag provar nya idéer, och i ärlighetens namn; jag misslyckas oftare än vad jag lyckas. Det tycks vara en del av processen för mig.  

Tittar jag igenom mig blogg kan man tydligt se hur jag under olika perioder ”fastnar” i ett eller två materialval. Numera tar jag ytterst sällan fram mina vaxbaserade färgpennor, och när jag senast gjorde det använde jag dem mer som blyertspennor - dvs monokromt. Jag var också enormt inne på tusch under en period vilket jag sällan gör nu. 

Beträffande motiv är jag nog mest begränsad. Jag gjorde många erotiska teckningar långt innan jag vågade visa dem för första gången och det tycks vara ett motiv som aldrig lämnar mig. Kroppar i allmänhet är ett motiv som följt mig sedan barnsben när jag tecknade danssteg. Ett annat alltid återkommande motiv är porträtt. Det är absolut det svåraste jag vet, men också det mest fascinerande.

Angående stilar tycks jag ha svårt att hålla mig till en. Ibland gör jag realism av olika grader, andra gånger nästan abstrakta målningar. Andra gånger kan man nog se en tydlig serietidningsanda i mina teckningar eftersom jag läste så mycket serier som barn (särskilt när jag använder tusch). 

Blyerts och vitt tusch på färgat papper


Blyerts och vitt tusch på färgat papper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar