fredag 20 mars 2020

Rokoko

Färglära är intressant om än att jag inte upplever att jag har haft så konkret nytta av det. Den stora nyttan som jag ser är hur man blandar färg. Hur gör man för att dämpa en för kraftfull röd till exempel. Vilket är viktigt nog, men efter alla år är det knappast en kognitiv egenskap, den har blivit mer intuitiv för mig. 

För många är färglära hur man väljer och placera färgerna i en bild. Jag har lekt lite med konceptet tidigare. Jag har gjort många målningar och teckningar med komplimenterande färger (färger som ligger mitt emot varandra i färgcirkeln, till exempel magenta och grönt) och analoga färger (färger som ligger bredvid varandra i färgcirkeln, till exempel gult, orange och rött) och naturligtvis har jag ett otal bilder bakom mig i ett monokromt utförande (samma grundfärg i olika nyanser).  I denna bild är jag, som oftast, mycket sparsam med färgerna, och även om det är fler pigment använda i bilden än vad man tror upplevs nog bilden mer som monokrom än något annat. 

Akvarell på akvarellpapper från Arches (coldpressed 640 gsm) 56x76 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar