tisdag 17 mars 2020

Druvboken

Shuhari är ett japanskt begrepp som beskriver inlärningsfasen. Shu avser nybörjarstadiet, då förväntas man ta in kunskap med ödmjukhet och nyfikenhet; man tar efter sin mästare. Ha är en fas när man inte längre är nybörjare men inte heller fullärd. Den fasen präglas av att man ifrågasätter både kunskapen och sig själv. Slutstadiet Ri är när man når ”mästerskapet”. Jag ser det som att man kan bryta ner varje stadie i ytterligare mindre delar. Inom vinkunskapens vackra, förförande och omfattande värld är jag på Shu... 
Eller snarare i ett pre-shustadie J

Jag tänker att själva nybörjarfasen skulle kunna delas in i en första fas där man är helt okunnig och famlar runt lite. För utan kunskap är det svårt att skapa struktur. Sen följer en fas när man ser en möjlig väg (rätt eller fel väg vet man inte ännu). Först därefter kan man effektivt lära in. 

I behov av att nå den fasen, och eftersom jag av naturen behöver struktur för att förstå saker, har jag börjat på en ny skissbok som är helt dedikerad till druvor. Det ger mig något att hänga upp min kunskap på. 

Varje druva får ett eget blad i min skissbok. Det tar en liten stund att göra. Jag söker alltid efter minst fyra olika källor, helst fler om det finns. Jag kompletterar källorna med sökningar på Youtube. Jag har bestämt att jag ska prioritera de druvor som jag faktiskt har druckit. 

Chardonnay

Pinot Noir
Meunier

Cabernet Sauvignon
Merlot
Grenache
Syrah/Shiraz
Sauvignon Blanc
Viogner
Sémillon
Riesling

Verdelho

Zinfandel (Primitivo)





Barbera
Glera

Corvina

Sangiovese
Nebbiolo

























Italien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar