torsdag 27 februari 2020

Vinboken del V

Detta är den andra och sista delen av min erfarenhet från en sortimentsprovning på Johan Lidbys vinhandel i Stockholm. Jag har tidigare skrivit om de vita (och mousserande) vinerna som Fredrik (my winemaster) och jag provade. I en annan lokal i samma byggnad hade de ställt upp alla röda viner. Det är dessa som detta inlägg handlar om. Vid det här laget kändes det enormt bra att få dofta och smaka på de röda viner. Det var lite som lukt- och smaksinnet fick ny fart.

Jag försöker ha ett förhållningssätt till vinerna där jag undviker att tänka i termerna gott och inte gott. Jag försöker istället att söka efter vad de doftar och smakar utan värdering av smaken. Det är naturligtvis inte fullt möjligt, ibland tar man någonting i sin mun och fullkomligt älskar det, andra gånger gör man en ofrivillig grimas, men det intresserar mig mer med mångfalden och att försöka förstå varför olika viner smakar så olika. Mot slutet hade jag dock inga smaklökar kvar, och hjärnan var så trött. Jag kunde bara konstatera att det smakade förmodligen vin, tänkbart rött...😅

Vi provade övervägande mest viner från USA.

En zindandel
Ytterligare en Zinfandel
Pinot noir
Den enda syrah som vi smakade
Det var förstås gott om pinot noir
Två olika Cabernet Sauvignon 
Mer pinot noir :-)
Två Cabernet sauvignon och en pinot noir
Caberent sauvignon 
 Vi provade också några italienska...

En toscansk brunello
Barbera från Piemonte
mer Barbera från Piemonte
Det blev bara två franska viner...

...båda från Bordeaux
 ett sydafrikansk vin med lite kul namn (är det en tillfällighet att de namn jag reagerat på tidigare som "lite kul" har varit sydafrikanska?)

The Work of Time
Vi provade ett flertal från Australien
Vi drack även ett vitt från samma vinmakare.
Men nu provade vi alla fyra som erbjöds :-)
Rött vin gjort på druvor som jag inte kände
till sen tidigare (vilket i och för sig inte säger mycket)
Slutligen drack vi ett tyskt vin
Pinot noir

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar