torsdag 13 februari 2020

Vinboken del III

Oj oj oj…hur ska detta gå…

På Polhemsgatan i Stockholm ligger Johan Lidbys vinhandel. De bjöd in på sortimentsprovning. Där mötte jag upp Fredrik, min Amandas pojkvän. Fredrik är oerhört duktig på vin, han både kan enormt mycket och har en förmåga att uttrycka sig; han sätter fingret perfekt på smaker och dofter. Dessutom är han är mycket pedagogisk mot mig som inte bara är en nybörjar utan är en minus-nybörjare. 

Eftersom jag numera jobbar delvis på restaurang och mina närmaste är restaurangmänniskor har jag förmånen att kunna prova en del vin. Jag har i genomsnitt provat fyra olika nya viner per vecka. Sen tecknar jag av flaskan och skriver lite om vinet i min skissbok dedikerad till vin. Denna dag, tillsammans med Fredrik och även guidad av andra vinkunniga fick jag provsmaka 66 nya drycker. 66 stycken…

På kvällen satt jag, som så ofta, i min svägerska Kristins kök och började min långa resa av att dokumentera dessa viner. Jag tecknade och messade med Fredrik, medan Kristin lagade mat. 

Man bör inte dela för många bilder i ett inlägg så därför bestämde jag mig för att dela upp februari i presortimentsprovning, sortimentsprovning i X antal delar samt postsortimentsprovning. Och detta är årets kortaste månad! Hur ska detta gå? 😅


Humo Blanco
En riesling (GB)
Eradus
En Cabernet Sauvignon från Kalifornien 
MJ
Mazet

Nytt för mig är att prova dessertviner, mer intressanta än gott :-) 
  Alambre
Fast det här dessertvinet var underbart!
Gjort på moscato och kolsyrat.  

Ett vitt vin från Tyrrell´s
Mer dessertvin: masi 
Ett dessertvin från Château Fontaine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar