fredag 14 februari 2020

Alla hjärtan...

Idag är det alla hjärtans dag. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har vare sig firat (om det nu är vad man gör) eller ens reflekterat över denna dag tidigare i mitt liv. Jag har aldrig varit mycket för att fira vissa speciella dagar. Kanske är jag lite för krass för att uppskatta en speciell dag eller kanske är jag för romantisk; I min värld borde alla dagar vara ”alla hjärtan”. 

Jag ska jobba i restaurangen i kväll och vi är fullbokade förstås. Nästan bara tvåor. När jag hörde det hög det till lite. Men förstå mig rätt, jag ser fram emot att förhoppningsvis bidra lite till att göra deras dag till något extra. För alla de som träffat någon speciell och känslorna är besvarade, det är klart att de ska fira det. För första gången i mitt liv tänkte jag faktiskt positivt om denna dag. 

Denna målning är utförd på yupopapper. Yupopapper är ett syntetiskt papper som tillåter färgen att lägga sig på ytan snarare än att sugas in i pappret så som traditionella akvarellpapper beter sig. Det innebär att färgen behåller sin lyster som den har i vått tillstånd. Färgerna blir alltså mer intensiva. Det innebär också att man har sämre kontroll över färgen, eftersom den glider omkring på den syntetiska ytan. Något som jag i början såg som något negativt, men har kommit att älska och försöker dra nytta av. Detta är det sista stora pappret som jag har (102 cm bred och 66 cm hög). Jag köpte tio stycken och nu är de slut. Jag har sålt några och resten tänkte jag ställa ut på konsttriangeln. 

Akvarellmålning på yupo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar