måndag 9 december 2019

Belle époque

Jag älskar papper. Jag har en miljon olika papper, många block och skissböcker men ännu mer lösa ark i olika varianter. Det är en speciell känsla när jag väljer ut vilket papper jag ska använda. Jag förvarar dem i stora pappkartonger för att skydda dem. Jag har olika storlekar, olika färger och olika typer av papper; en del som passar bäst för akvarellmålning, andra passar bättre för olika teckningsmetoder. Mest av allt älskar jag papper som har sina råkanter kvar och med en vattenstämpel. Detta papper är från italienska pappersbruket Fabriano (med vattenstämpel och råkanter förstås), det är ett ovanligt kraftfullt papper. Ett vanligt kontorspapper väger 80 gsm, de flesta akvarellpapper av hög kvalité väger 300 gsm. Detta väger 640! Mmm…

Ja, ja, jag vet… jag är så nördig!!!

Blyertsteckning på papper från Fabriano (Artistico)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar