onsdag 26 september 2018

Blyerts hårdhet och svärta

Blyerts kommer i många olika hårdheter; en del företag har från 10H upp till 10B, andra är mer sparsamma i sitt utbud. H står för ”hårdhet” och betyder att blyertsen har mycket lera inblandat vilket innebär en ljusare ton medan B står för ”black” och blir svartare. För några år sedan gjorde jag en jämförelse mellan de vanligaste företagen (jag skrev om det på min ”nörd” blogg, där jag skriver ingående om pennor och papper), och det visade sig att skillnaderna inte är så stora. Uni Mitsubishi som erbjuder det största sortimentet från 10B-10H motsvarade i alla fall i svärta den 8B som Staedtlers har som svartast. 10H på Uni är så hård och ljus att den är nästan oanvändbar. Dock älskar jag att använda de hårda eftersom de ger inte bara en svag (som kan vara mycket användbart) utan även en mycket jämn yta som passar för hud till exempel. De svarta blir grynigare och passar därför inte lika bra för stora jämna ytor. Men om jag var tvungen att välja endast en hårdhet skulle jag absolut välja 2B dock (om än att det kan variera mellan olika företag). Den ligger så pass mycket i mitten, så den blir inte allt för grynig men ger en svärta nog. I denna teckning har jag endast använt 2B. Stilen är något mindre realistisk och något mer lekfull så jag tyckte det passade bra. Ann (kvinnan på bilden) har beställt porträttet till Ulf (hennes man) till deras bröllopsdag. Så, shhh säg ingenting! 

Parporträtt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar