tisdag 31 december 2019

Året som gått

Snart är det 2020, ett årtal som jag inte ens kan minnas att jag fantiserat om. Jag gissar att alla i min ålder tänkte framåt till hur det skulle vara år 2000. Hur gammal man skulle vara och kanske tankar kring hur man föreställde sig att livet skulle vara. Men jag har inget minne av att jag någonsin tänkt eller pratat med någon om något annat årtal i framtiden och nu, plötsligt, blir det 2020, ett årtal som jag i efterhand tänker att jag borde reagerat på. 

Jag har aldrig ägnat mig åt nyårslöften men det har hänt att jag har blickat tillbaka över året som gått, vad har jag egentligen hunnit med? Vad har jag skapat under ett år. Här är ett urval från året 2019. 

Jag har arbetat mycket i serier i år. Tidigt på våren gjorde jag något nytt, bilder i akvarell med blommor som byggde upp en kropp/kroppar. De var så roliga att göra. Här är några av dem: 

Akvareller 
Akvarell

Sen följde en period där jag utgick från samma idé att bara antyda kroppar, men nu använde jag tusch och lät noter forma motiven. Nästan ännu roligare att göra; jag kunde knappt sluta. 

Tuschteckningar med noter
Tuschteckningar med noter på färgat papper

Några få temateckningar blev det också. Det är inte en ny idé, jag utvecklade den redan för flera år sedan, men det är så mycket tecknarglädje att jag kanske aldrig kan släppa den idén. 

Tuschteckning
tuschteckning























Under sommaren gjorde jag mitt första verkliga självporträtt. Mest för att jag behövde en modell, men det öppnade en hel del möjligheter för mig. Jag hade faktiskt aldrig tänkt på att använda mig själv på det sättet tidigare. Jag gjorde en del bilder i blyerts, andra i sepia. Det blev en hel serie i sepia (inte bara självporträtt, nedan är också en bild på Amanda). 

Sepiateckningar

Under sommaren gjorde jag också många bilder i en serie som jag kallade ”känslor”. Jag önskar att jag hade ett bättre namn på den serien. Här är i alla fall några bilder. Alla utförda i blyerts. 
Känslor i bilder
En serie som jag inte är klar med (tror jag) kallar jag ”i rörelse”. Den var enormt rolig att göra. Också tecknad med blyerts. 

I rörelse, blyertsteckningar

Blyerts på färgat papper har också varit återkommande under sommaren och hösten. Gärna med erotiska motiv. 

Blyerts på färgat papper
En bild som var tänkt att ingå i en serie, men ännu har jag inte fullföljt den idéen. Serien var tänkt att heta eller illustrera ”ögonblick”, där jag ville jobba mer med bakgrunder, något jag sällan gör. 

Ögonblick
En del porträtt har det också förstås blivit. Några i olja, andra i akvarell och många i blyerts. 

Porträtt i blyerts
Porträtt i akvarell

Porträtt i olja

Mot slutet av hösten började jag med akvarell på yupo papper igen. En idé jag började med för lite mer än ett år sedan. Efter nästan ett år av snudd på uteslutande svartvita bilder behöver jag nog lite färg! 

Akvarell på yupo papper
Akvarell på yupopapper


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar