fredag 19 oktober 2018

Blyertsens enkelhet

Det är inte mycket man behöver för att utföra en blyertsteckning. I princip skulle jag klara mig med en penna, ett sudd och en pennvässare. Och ibland gör jag det. Blyertspennor kommer i flertal olika utföranden, på senare tid har jag uppskattat stiftpennor som håller ett lite breddare stift (2 mm). Jag använde 4 stycken laddade med olika hårdheter (3H, HB, 2B och 8B). Jag arbetade från den ljusaste till den mörkaste. Jag använde också fyra olika sudd; ett vanligt hederligt för att sudda större ytor (och ta bort oundvikligt kladd), ett rektangulärt format sudd som kan vinklas för att komma åt mindre ytor och skapa skarpa eller raka linjer på en blyertsyta. Ett runt mycket litet sudd för små utrymmen samt ett elektriskt sudd (också runt och litet). Den sistnämnda är den enda som har kraft nog att få tillbaka en vitt yta på pappret. Den är utmärkt för hår när man vill ha ett vilt hårstrå som ska slingra sig rakt över en svart massa av hår. Sen har jag en speciell vässare för mina 2 mm pennor samt en stompf som jag använder sparsamt, det är lätt att man blir lite lat och använder stompfen för att sprida ut blyertsen men ibland kan den skapa ojämnheter som man bittert får ångra. Jag använde stompfen mestadels på håret för att få övergångarna från glans till svärta. I ansiktet använde jag endast de hårdaste (ljusaste) blyertsen. 

Porträtt i blyerts, utfört på papper från Arches


De verktyg jag använde för denna teckning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar