torsdag 9 augusti 2018

Silat

Jag kan ”nörda” in mig i pigment för att det är så fängslande, särskilt i akvarell där pigmentens egenskaper blir extra tydliga. Dock är det oftast i oljan jag verkligen har nytta av kunskapen. Torktiden är alltid en faktor som hänger över mig. Målar jag direkt på väggen på Bomans måste det ha torkat tills en gäst anländer, men även på andra beställningsjobb kan det vara tidsbrist. Därför är det viktigt att veta vilka pigment som bör användas och vilka oljor för att inte fördröja tiden. Denna målning har jag gjort för egen del och har därför ingen tidsgräns (annat än vad jag själv bestämmer). Så, mmm, glädjen är oslagbar! Jag har frossat i långsamt torkande oljor och pigment. Bland annat undviker jag ofta zinkvitt vilket är synd eftersom det är en underbar färg att använda mot slutet av en målning. Den är transparant och kan ge en lätt kall ton som är användbar i många avseenden, men torkar SÅ långsamt. Dock har jag använt förhållandevis stora mängder zinkvitt i denna målning. 

Målningen föreställer en silatövning (en kampkonstform) som jag och min man lärde oss för snart tio år sedan i Chelan. Det är två träningskamrater som jag har avbildat. Den är omkring 100x120 cm stor oljemålning på duk. 


Silatövning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar