onsdag 13 juni 2018

Kata

Jag har precis lärt mig två nya kator, de två sista i gojusystemet, vilket har väckt ett nytt intresse för kator. Jag tränar mycket, men tänker också mycket på kampkonst. Jag har genomgått många olika faser där vissa saker har intresserat mig mer än andra, men vart eftersom åren gått har det utkristalliserats sig att grepptekniker, losstagningar och slagtekniker på närmre avstånd är det som intresserar mig mest i träningen.  Dock har ny ett intresse för kata vaknat i och med att jag numera får träna alla de kator som finns i goju ryu (det karatesystemet som jag tränar). Jag har tecknat pinsamt mycket träningsbilder under åren. Det är frågan om många tusen teckningar och jag visar ytterst sällan dem här på min blog (vet inte varför egentligen). Nu tänkte jag dock visa lite bilder på temat kata. 


Första bilden är från Gekisai, det är min vän Lelle som stod förebild och bakgrunden hittade jag på. Jag tror jag lärde mig Gekisai 2006 så bilden är förmodligen lika gammal. 

Nästa bild är från vackra kata saifa. En alldeles för kort men underbar kata, med oerhört intressant bunkai. 

Denna bild är från en av mina favorit kator, nämligen Seiyunchin. Den är den mest fysiska katan, en lång kata med tretton shiko dachi (som är en av de tyngsta ställningarna). 



Detta är inte en unik rörelse för sanseru, men inu no kamae (som positionen heter, vilket betyder dogstance) är onekligen vacker. 

Seisan är den första katan man lär sig på svart (hos oss i alla fall), men ganska kort och inte alltför komplicerad kata. Jag älskar slutet som bilden föreställer. Det kanske inte är den bästa teckningen jag utfört men positionen är en favorit. 

Shisochin är inte heller en särskilt lång kata, men har några lite annorlunda moment. 


Seipai är tillsammans med seiyunchin, min favoritkata (tror jag, de två sista är så nya så jag kan inte bedöma dem ännu). Det är en längre kata som är mycket varierad. 
Kururunfa är en av de två nya katorna för mig. Den är ganska kort men har en del moment som känns annorlunda. 

Sista katan i turordningen är superinpai (108). En längre kata med enormt mycket upprepningar. Följande rörelse är välkänd för kata. 


När jag ritar hela katorna brukar jag inte alltid ha tålamod att rita våra dräkter (gi) som vi tränar i. Jag har bokstavligen tecknat tusentals gi och är SÅ SÅ trött på det. Så här kan det därför se ut. Jag använde mig själv som förebild (jag är ju en så tillgänglig modell :-) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar