lördag 31 juli 2021

Min Gröna Vinbok Del X

Förra året fokuserade jag på italienska viner medan jag i år riktar in mig på franska. På Vinverket drack jag ett glas rosé från Côtes du Rhône.
Jag fick en bordeaux (från Médoc) av min kära vän Susanne.
En syrah (shiraz) från Chile fick det bli en varm sommarkväll på Kungsholmen.
Jag har inte lämnat Italien för evigt! Ett vitt vin gjort på Trebbiano stack ut på vinlistan och lockade.
Kvällen fortsatte med en Barbera.
Det har ju varit en extremt varm sommar så rosé har varit återkommande. Detta är en côtes de Provence.
Och när man provar så många franska rosé så måste man ju ge en italiensk rosé chansen. Den är delvis gjord på sangiovese.
Och när man ändå är i farten, varför inte en rosé från sydafrika.
På min favoritvinbar Garage del Gusto drack jag en spumante från Piemonte.
Men sen var det dags att ta sig i kragen och fortsätta den inslagna vägen! Mot Frankrike igen! Och då är Châteauneuf-du-Pape ett självklart val.
Ett vitt vin från Portugal.
Bomans har börjat med cava som ett alternativ till Prosecco. Tänk att cava och Prosecco alltid ska vara billigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar