torsdag 15 juli 2021

Regler och råd

Sanningar om hur man tekniskt bör utföra en teckning eller målning är det gott om. Ständigt möter man olika råd och ibland är de nästan formulerade som regler och lagar. Använd inte svart, luta inte pennan, håll inte för hårt. Stå inte för nära, använd större penslar, använd inte suddgummi. Råd är hjälpsamma och kan bidra till utveckligen och förståelse för hur man når de resultat man önskar. Men råden kan också bli bojor om man följer dem slaviskt. Man behöver förstå varför och vad de bidrar med. Och ibland behöver man omvärdera och backa tillbaka. Testa gamla vägar och se om man hittar något där som man inte såg senast man gick den vägen. Jag använde ett tag endast en hårdhet på blyerts när jag tecknade. Men med tiden kom jag fram till att resultatet i en blyertsteckning blev absolut bäst om man använde mycket svärta. Det blev som en uppenbarelse för mig och alla mina teckningar utfördes med ett hårt och ett mjuk stift (det mjuka ger svärta). Men nu börjar jag tycka att det finns något lätt, något skört och lite verkligt, som om jag kan fånga ett annat ljus om jag låter bli helt eller delvis att använda svärta. Det känns i alla fall sant just nu. I morgon kanske en annan sanning uppstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar