onsdag 30 oktober 2019

Alla dessa kvinnor...

Jag tittade över min blogg för några dagar sedan eftersom jag funderar på att flytta den till wordpress. När jag tittade på min blogg insåg jag att mängden kvinnor som jag avbildat är överväldigande många mot andelen män! 

I tonåren brukade jag nästan uteslutande måla män. På den tiden målade jag allt från fantasin. Jag bodde i London ett kort tag där jag jobbade som krokimodell för konstnärer. Det var intressant, inte minst för att jag fick möta så många med så mycket erfarenhet. Det var där jag började förändra min inställning, för det var där jag fick den avgörande frågan hur jag kunde utvecklas om jag bara tecknade och målade från fantasin. Numera använder jag alltid en referensbild med undantag från mina erotiska bilder, där jag ibland inte har något annat val än att använda fantasin. Tack och lov har jag en livlig fantasi 😊. 

Jag har idag ett stort fotobibliotek på min dator. Jag har bilderna i olika mappar sorterade efter ämne. Den största mappen är naturligtvis människor (eftersom de står i centrum för mina bilder). Jag har i denna mapp sorterat bilderna efter mina modeller, för jag har ju lyckan att ha så många återkommande modeller. Men andelen kvinnliga och manliga modeller haltar vansinnigt mycket. Kvinnor är helt enkelt lättare att fota! De allra flesta kvinnorna VILL bli fotade och även om alla alltid är lite obekväma framför kameran till en början brukar kvinnor snart mjukna upp och trivas framför kameran. De bjuder på sig själva och har kul. Män trivs generellt inte lika mycket framför kameran (om än att det finns undantag, som jag kommer att skriva mer om snart). Det är därför jag tecknar och målar så mycket kvinnor. 

Blyertsteckning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar