onsdag 9 juni 2021

Om dåliga egenskaper, del I

 

Jag talade nyligen med en person om vilka dåliga egenskaper man kan ha och vilka man väljer att presentera för andra. Om hur man gärna tar upp egenskaper som egentligen är bra, men förklä dem som om de vore dåliga. En av de vanligaste är att man anser sig vara ”för snäll”. Jag ska inte säga att jag är helt oförstående för problematiken med att vara ”för snäll”, för det kan vara problematiskt. Men det är inte en dålig egenskap! Det är en dålig omgivning som utnyttjar den egenskapen.  

Självklart måste man alltid, när man talar om dåliga egenskaper, påpeka att det är i betraktarens ögon hur vidare det faktiskt är en dålig eller bra egenskap. Men den diskussionen är för ett annat inlägg och en annan dag.  

Efter det samtalet fortsatte mina tankar kring ämnet i en lite ny riktning. Jag har själv några egenskaper som jag ser som dåliga. Men jag börjar undra om de nästan blivit lite som ett mantra. Jag har sagt dem och beskrivit dem för många gånger. Jag började ifrågasätta hur äkta de är? Har jag plockat egenskaper som är lite halvdåliga, som låter trovärdigt dåliga men egentligen inte är så illa. Kanske gör det mig inkapabel att faktiskt se mina verkligt dåliga egenskaper. Kanske kan man kalla dem ”smygdåliga” egenskaper? Egenskaper som verkar dåliga men som döljer de verkligt dåliga!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar