onsdag 22 januari 2020

Synestesi

Någon berättade för mig att det finns de vars sinnen är djupt kopplade till varandra. Till exempel kan det röra sig om att koppla ihop siffror eller bokstäver med färg, så om de tänker på en etta ser de med självklarhet samtligt en specifik färg. Det kan också vara ljud som kopplas till synen. 

Jag har nämnt tidigare att jag ville göra en rad bilder som illustrerade olika aspekter av kärlek och erotik. Jag är inte klar med idéen, kanske vill jag att det ska vara med betoning på kärlek, kanske med betoning på erotik. Vilket som, tänker jag att det skulle vara intressant att även koppla dem till olika färger. Frågan är bara hur. Bör passionerade erotiska känslor vara röd? ett intellektuellt utbyte, respekt och beundran blå? Ömhet, närhet och omtanke gult… men då måste svartsjuka vara grön… jösses det är ju pinsamt givet, alla fyra är faktiskt för givna …mmm tål att tänkas på. Kanske borde jag fokusera på helt andra färger? 


Ultramarin akvarell



Blå akvarellmålning på yupopapper
En av mina favoriter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar