måndag 20 januari 2020

Something to belive in

Young the Giants akustiska version av sin låt ”Something To Belive In” ligger på min all time favorites- lista. 

Jag spelar musik många timmar varje dag, och har inte så sällan en låt som spelar i huvudet på mig även när jag inte kan lyssna. Musik är ett märkligt fenomen. Det har ingenting med överlevnad att göra, det har ingenting med fortplantning att göra.  Och musiken existerar inte utan människan.  Så vad gör att jag, precis som de allra flesta, känner ett sådant behov av att lyssna på musik? 

Jag tycker inte att det egentligen är ett tillfredsställande svar, men det enda svaret jag kan hitta är att musik inspirerar och tröstar. När allt känns motigt och svårt finns musiken där och dämpar trycket mot bröstet. Men jag tycker inte att det förklarar upphovet av musik. 

Watercolor on yupo paper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar