söndag 28 april 2019

Förnyelse eller inte

Om det finns något som jag brukar få uppmärksamhet för så är det att jag har en del idéer som är mer eller mindre originella. På konsttriangeln i år var det många som sa ”så spännande det ska bli att se vad du kommer att hitta på till nästa år”. Jag blir nästan skräckslagen när jag hör de orden, jag förstår kognitivt att det är en stor komplimang, men jag känner trycket att göra något som jag inte vet om jag kan. Har jag mer idéer i mig? Har jag kanske tömt ut allt? 

Det är inte hållbart att alltid förnya sig, men ibland känns det som om jag inte får arbeta efter en gammal idé som jag släppt, som om jag måste pusha på framåt. Nu ska jag inte låtsas som om jag ställer höga krav på mig själv, för det gör jag inte. Tillexempel så vet jag att man säljer ofta tavlor i par om man tänker på hur man disponerar motivet och anpassar färg och storlek mm, men trots att jag vet och tänker att jag borde anpassa mig efter detta så gör jag aldrig det. Så, nej, jag är bortskämd och gör det som känns lustfyllt. Men just nu känner jag som om alla mina idéer är slut, att jag kanske nått min gräns för förnyelse. Därför har jag bestämt att jag ska teckna och måla efter gamla idéer precis så mycket jag vill! Vad annat kan man göra? 

Bild från en utställning för några år sedan när jag målade mycket naturbilder



Bild från 2014 (tror jag) när målade en av konferenslokalerna på Bomans inspirerad av medeltida kyrkor. 

Jag har så få bilder på mig själv, detta är en bild från omkring tio år sedan när jag målade med lite större pensel :-) Var bara tvungen att ta med den. Allt jag målat har ju knappast varit nyskapande och kreativt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar