fredag 7 september 2018

Passion

Jag hade nyligen en diskussion om passion med en underbar tjej (Maria Bjelik), som precis som jag, är mycket passionerad för saker. Jag brukar inte tänka så mycket på det för jag har alltid varit passionerad ända sedan jag var liten. Det har varit lite olika saker under årens lopp. Jag var som tokig i serietidningar som barn (älskar fortfarande Marvel), En tid var det dräkthistoria som jag läste allt om. Sedan var det möbelhistoria under en period. Jag forskade i taktegelhistoria under ett par år då det tog all min uppmärksamhet, bara för att nämna några av de saker jag ägnat mig åt. Numera är det kampkonsten som jag är min stora passion. Mitt målande och tecknande kanske på sitt sätt också är en passion men jag har alltid sett det mer som mitt sätt att förstå världen. För andra ämnen har kommit och gått men jag har alltid tecknat. Framför allt, jag har alltid tecknat det jag var intresserad av. När jag älskade dräkthistoria tecknade jag tusentals teckningar på kläder, när jag älskade taktegel tecknade jag tusentals tegelpannor. Jag har tecknat ner alla övningar vi gör i träningen. Det är som om jag behöver teckna det jag försöker att förstå för att få just förstå snarare än för att teckna för sin egen skull. Jag brukar sällan teckna särskilt vackert när mitt syfte endast är att förstå – ibland kan det till och med vara huvudfotingar. Men med det sagt så tecknar och målar jag bilder för bildens egen skull också, inte för att förstå världen. Eller? Ibland kanske mina bilder har ett terapeutiskt syfte? Fast ofta är mina bilder helt och hållet framtagna för att jag ville testa ett nytt material eller en ny färg, en ny metod eller en ny idé. 

Detta är min andra bild i min nya serie av bilder där jag provar en ny idé. Jag tecknar med tusch (Faber-Castells Pitt artist pen) och blyerts. Arbetsnamnet på serien är "spets". 

Spets






Nedan: Exempel på hur mina bilder kan se när de enbart syftar till att minnas olika övningar; en del kan vara mer bearbetade än andra! Teckningen längst ner är ett gott exempel på att jag nästan gör huvudfotingar ibland! 


Kampkonstövning nedtecknade i tusch

Fysövningar tecknade i all hast - men så länge jag förstår vad jag tecknat så... :-) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar