måndag 23 juli 2018

Take my Lips

Att skriva att jag älskar musik känns lite förmätet, för vem gör inte det? Egentligen tror jag alla älskar musik, dans och konst för alla barn ägnar sig åt det, men som vuxen hämmas man av både brist på tid och känsla av att man måste prestera för att få rätten att kalla sig för dansare, konstnär eller musiker. Dock skulle jag aldrig kalla mig själv för något annat än musikälskare. Jag kan ingenting om musik, jag bara konsumerar musiken, men jag använder också musik som något läkande. Hur djupt olycklig man än kan känna sig kan musiken lindra. När hjärtat knyter sig i bröstet kan musiken vara det enda som lättar på greppet. 

Jag har döpt många (nästan alla) av mina erotiska målningar efter musiktexter. Dock står inte texterna i centrum för mitt intresse, jag lyssnar ofta på musik vars texter går rakt förbi mig, men älskar musiken. När både musik och text är perfekta så är det naturligtvis som bäst, men få texter känns tillräckligt förnyande för att väcka känslor i mig. Texter behöver hitta nya sätt att beskriva gamla sanningar, särskilt när det kommer till kärlek. I bruset av allt som gjorts krävs det mycket av en text för att höras. Det finns dock (en inte allt för ny) text som jag älskar så. Där faktiskt musiken är av mindre betydelse (för mig). Det är Kents Kräm. Den beskriver sårbarheten som finns i kärlek och erotik. Annars har jag flertal gånger häpnat över hur underbara gamla texter sjungna av bland annat Billie Holiday kan vara. Ta bara frasen: Take my lips, I want to lose them (Why not take all of me). 



You Can Have It, If You Want It
Take my Heart (You can have it if you want it) av Kool and the Gang 



Inside Out, And Round And Round
Upside Down av Diana Ross


How Does it Feel
Untitled (How Does it Feel) av D´Angelo

Look at the Stars, Look How they Shine for you and Everything you Do, Like They were all Yellow
Yellow av Coldplay

Maybe if I Told You the Right Words At the Right Time, You´d be mine
Baby Can I Hold You av Tracy Chapman


By Your Side av Sade



Though I Try to Hide it, It´s Clear My World Crumbles When You Are Not Here
I Try av Macy Gray 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar