onsdag 25 juli 2018

Jade

En av de roligaste delarna av processen med denna typ av bild är när jag har gjort en grund med färg eller tusch och sedan tittar på bilden för att se vad den kan komma att bli. Inte för att jag alltid har samma metod när jag målar. Ibland har jag gått åt andra hållet; börjat med en bild och sedan lagt på färg, tusch eller vatten. Men när jag först lagt en grund och sedan formar bilden är mitt favoritmoment. Mestadels har jag här arbetat med en metod där jag pushar färgen för att skapa en intensivare nyans för skuggor och tar bort färg för att skapa högdager. Jag använder sällan mer än två pigment per tavla, och ofta nog endast ett. 


When the light is out and words have gone
Bombay Bicycle Club


The Night is Cold, and I’m so Alone, I´d Give my Soul just to Call You my Own 

Lover man av Billie Holiday 










If you give it to me, I´ll give it to you 

Busta Rhymes 






Don´t Know What to do, What to Say Do I Take your Hand or Let go? 

Take My Hand av Usher




Put your eyes on me 

I want you av Kings of Leon

Why You Gonna Make me Fall in Love, Now Why You Wanna go and do that

All of me av 50 cent feat Mary J Blige 



färgprover för Daniel Smith m fl

 Detta är några av de färgprover jag ville testa hur de skulle fungera ihop. Det är inte bara ett val av två kulörer, utan även hur de kommer att reagera med varandra. Akvarellfärger har så många olika egenskaper, en del flyter lätt ut andra vill inte alls sprida sig eller blanda sig till exempel.  

Många av dessa kulörer skulle jag inte ens veta hur jag skulle använda om jag gjorde andra typer av bilder.  Intensiva färger som den gröna (phthalogrönt PG7, om någon är intresserad) eller kombinationen av rött, rosa och gult! Jag kombinerade en turkos och en rödbrun färg (PB36 och PR206) som blev lite intressant i sin rätt kalla färgskala (tycker jag). Närliggande i kulörval men med ett betydligt varmare resultat är en bild där jag använde en mineralfärg från Daniel Smith; Jadeite genuine tillsammans med en annan färg från Daniel Smith (quinacridone Orange, PO48) som är en varm röd färg med lite orange ton. Dessa färger syns på bilden ovan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar