måndag 27 juli 2015

copic marker drawing

Jag tecknade denna bild med markers på ett papper som egentligen inte alls är ämnat för markers. När jag hade skissat klart hade jag tänkt att föra över teckningen på ett annat papper men inget papper jag hade (anpassat för markers)var riktigt rätt i storlek. Jag hade också vant mig vid kulören på pappret, en svag gultonad kulör. Jag bestämde mig helt enkelt för att ta risken att använda fel papper och en skiss som aldrig var tänkt att vara något annat än en skiss och därför var grov och kladdig. Jag förvånas över hur ofta jag gör så här. Trots bättre vetande fattar jag beslut som skapar problem för mig. Jag anpassade dock stilen efter omständigheterna. Jag har inte arbetar mycket med färgen och varit mycket sparsam med antal färger. Stora ytor har jag helt lämnat.

Flickan på bilden är en av mina systerdöttrar, Vendela. Redan när jag tog bilden visste jag att jag ville teckna av den. När jag väl skissat ner bilden insåg jag dock att den var inte fullt så "tecknarvänlig" som jag hoppats på (jag brukar kunna avgöra detta redan innan, men inte denna gång). Armarna tog så mycket utrymme av bilden, samtidigt som utan dem skulle bilden blivit helt dominerad av solfjädern. Jag funderade på att låta solfjädern ta plats och göra något roligt med den, men alla idéer: samurajer och geishor i solfjädern är redan gjorda. Jag återgick därför till att behålla armarna men behövde göra något för att dämpa deras dominans. Jag har ett gott öga till steampunk men använde det temat nyligen i en teckning (de teckningarna som jag gör med kroppar som fylls av små bilder, några finns här på bloggen, dock inte just denna teckning). Jag insåg att om jag inkorporerade temat i denna teckning skulle det vara samma tema men på ett helt nytt sätt (och därmed ok att åter använda favorit teman:-)). Jag lärde mig begreppet "steampunk" långt efter att ha använt stilen eftersom min stil snarare kommer från renässansen och barockens förkärlek för beslag som dekorativt inslag. Eftersom jag ser en koppling mellan dessa stilar fick ett "stuckaturlejon" vara med.

Jag använde copic markers på Strathmore drawing paper, 400 serie, smooth surface, 130 gram 46x61 cm.
Copic marker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar