fredag 24 juli 2015

Kroki

En av de saker som jag saknade mest när jag flyttade från Stockholm var möjligheten att teckna kroki. Jag upplevde att kroki måste tecknas "live", och det är ju inte helt galet tänkt, inte minst att ha möjligheten att flytta sig runt modellen och få en tredimensionell uppfattning av en kropp är ju ett starkt argument för den saken. När man inte har möjligheten får man dock hitta andra vägar. Jag fotar mig själv och min man och lägger in bilderna i iphoto och skapar sedan ett bildspel med bestämt antal minuter per bild, för att efterlikna en krokikurs. Jag använder också några olika youtubekanaler med kroki. I mars (tror jag det var) påbörjade jag en ny krokibok som jag nu har slutfört. Det var en Moleskine i A4 format. Alla teckningar är utförda under tidspress, oftast 1-2 minuter, enstaka tillfällen upp till 5 minuter, och andra gånger mindre än en en minut.

På den första bilden använde jag chiseludden på en markerpenna. Den är ganska klumpig och tvingar mig att tänka i "block" snarare än detaljer.

Marker
Här använde jag färgpennor (vaxbaserade). Jag tecknade monokromt men bytte kulör för varje ny teckning.
färgpenna

Blyerts är förvisso lite kladdigt men alltid återkommande. Blyerts passar särskilt väl när man arbetar snabbt. Tiden var så knapp att jag hann inte byta blad, utan fortsatte istället på samma sida. 

Blyerts
Flyttande tusch är lite nytt för mig. Här provade jag att blöta ner delar av pappret innan jag använde min stålpenna (dip pen). Jag var tvungen att arbeta mycket fort för att uppnå den effekt jag var ute efter. 

Tusch
 Jag provade också att använda en kaligrafipenna (där udden är avskuren, lite som en chisel udd). Jag gillar den lite serieteckningsstilen som pennan lockar till.

Kaligrafipenna
 Sist men inte minst, vanlig fineliners är ett av mina "go-to" material. Jag har ett otal olika märken och använder upp dem på nolltid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar