fredag 3 juli 2015

Saknad


Jag känner en saknad.

Jag ritade ”ut” min arbetsbok för några dagar sedan. 

Jag har haft den skissboken i många år, fler år än jag vågar räkna efter. Jag köpte den ursprungligen i syfte att göra den till en ”mönsterbok”. Jag hade en kund som ville ha traditionella dekormålningar i sitt hem, och eftersom jag ville göra min egen design så började rita ner dessa i en bok för att han skulle kunna välja vad han gillade (istället för att använda en befintlig mönsterbok).

renässans inspirerad teckning
Min variant av akantusblad 


liten putto som sedan kom att användas i ett lusthus
Barock inspirerad teckning med putti


Teckningen kom att bli detta dörröverstycke
Jag hade också en blomsterperiod. Blommor är utmärkta att använda när man provar färgkombinationer så som jag gjorde här.

Blått och silver

Rött och grönt - alltid rätt

Magneta och gult











Jag har också en del andra teckningar som jag inte längre minns om de hade något specifikt syfte.
De obligatoriska citronerna  

Krusbär i klase 

Trollslända i blyerts

En vas med fjärilar 

Jag tecknade ett antal sidor, men sedan lånade jag ut min arbetsbok och fick tillbaka den först ett par år senare. Jag började då använda den mer som en arbetsbok på plats, när jag jobbade. Jag tog med mig den till Bomans hotell där Kristin Boman och jag gick runt alla rum och försökte förbättra förslitningar som oundvikligen uppstår på ett hotell. Till exempel har många rum, som förövrigt är fräscha, lidit av stolar som gnidits mot väggen vilket lämnar fula märken efter sig. Jag använde skissboken för att prova olika dekormönster.


Några olika idéer för en bård

...och så här blev bården

en meanderslinga kan vara lite knepig att få till
...men så här blev meanderslingan på golvet













grönt, kanske vinrankor?
...och så här blev de i taket



























Jag använde också boken under denna period för att visa hur en idé skulle kunna se ut. 


Idé
Färdig målning














Dock gav jag snart upp detta användningsområde eftersom boken är ganska stor (A3 format) och därför rätt otymplig att bära med sig. Min ”arbetsbok” fick därför var hemma. Jag fortsatte dock att använda den som en idé och bearbetningsbok inför större eller svårare jobb.

Här provade jag olika färgkombinationer







...som sedan kom att täcka väggarna i en konferenslokal 
Newton och Einstein
















Den här teckningen gjorde jag ganska nyligen, den kom att bli en väggmålning som du kan läsa mer om här: http://hedenvind.blogspot.se/2015/04/konferenslokal-med-kunskapstema.html





Mina sista sidor gick till att arbeta ut hur jag ska få initialerna N och M att fungera väl ihop inför en tavla jag just påbörjat.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar